Wielu przedsiębiorców ciągle zastanawia się nad stworzeniem strony internetowej. Blokują ich wysokie koszty zaprogramowania i utrzymania witryny. Nie każdy potrafi również taką stronę obsługiwać, analizować rezultaty i aktualizować treści. Czy więc własna strona internetowa jest potrzebna każdej firmie? A może wystarczy zwykła wizytówka w google albo profil w mediach społecznościowych?
Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, strona internetowa pomoże Ci dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów. Takie działanie zaś bezpośrednio przełoży się na sprzedaż. Musisz jednak pamiętać, że strona musi mieć jakiś cel, być przejrzysta, konkretna, łatwo dostępna i szybko się ładować.
Media społecznościowe i wizytówka firmowa
Podstawowymi informacjami, których poszukują Twoi potencjalni klienci są dane kontaktowe firmy i godziny otwarcia placówek, jeśli takie posiadasz. Z pozoru wystarczy więc stworzenie wizytówki w mapach google czy serwisie panorama firm i sprawa załatwiona. Jednak takie rozwiązanie ma sporo wad. Dane o firmie są znikome i tak naprawdę nic nie mówią Twoim klientom. W morzu konkurencji ciężko więc będzie się wyróżnić. Chyba że jesteśmy lokalną firmą i liczymy na zdobywanie klientów z okolicy.
Podobnie sytuacja wygląda w mediach społecznościowych. Możemy tam wprawdzie dodawać posty, pokazywać zdjęcia produktów i filmy instruktażowe, musimy jednak pamiętać, że większość treści na facebooku i innych tego typu portalach nie jest w ogóle czytana. A to oznacza, że otrzymamy lajki czy udostępnienia za fajnie wyglądającą treść, ale rzadko przełoży się to na prawdziwą sprzedaż, o którą przecież w biznesie chodzi.
Portale społecznościowe mają jeszcze jedną wadę – nie są naszą własnością. Nie wiemy, ile czasu będą liderami na rynku, a ponadto musimy uważać na zamieszczane tam treści. Usunięte konto firmowe może być trudne do odzyskania. Wraz z nim tracimy jednocześnie sieć kontaktów i osób zainteresowanych działalnością.
Własna strona internetowa – czy warto?
Współcześnie większość firm prowadzi swoją działalność zarówno w trybie stacjonarnym jak i internetowym. Z sieci sami korzystamy na co dzień, szukając produktów, robiąc zakupy, czytając recenzję czy opinie o przedsiębiorstwach. Z tego względu posiadanie własnej strony firmowej jest niezwykle ważne, pozwala bowiem na przyciągnięcie nowych klientów z innego kanału komunikacji. Nawet jeśli większość naszych usług realizujemy z polecenia to i tak warto zainwestować w witrynę. W przeciwnym wypadku użytkowników w sieci zainteresowanych naszą działalnością przejmie konkurencja.
Strona internetowa jest potrzebna dla firm, które posiadają własną markę. Internauci lubią wiedzieć więcej o przedsiębiorstwach i produktach, które od nich kupują. Szukają więc informacji o jakości oraz cenie usług, czytają recenzje i dokonują porównań asortymentu. Coraz częściej cenią sobie także dodatkowe dane o działalności, jak to czy firma przykuwa uwagę do ochrony środowiska naturalnego, dba o swoich pracowników, czy jest rzetelna i warto jej zaufać. Popularnością cieszą się także firmy rodzinne, a strona internetowa pozwala im na przybliżenie potencjalnym klientom profilu i misji ich działalności.
Dodatkowo, witryna internetowa przydaje się w przypadku sklepu stacjonarnego. Dzięki takiemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie przyjmować zamówienia od klientów przez 7 dni w tygodniu, o każdej porze dnia i nocy. Ułatwiamy dotarcie do produktów i udostępniamy ceny. Rośnie sprzedaż, gdyż wielu z nas woli zrobić zakupy online niż udać się do stacjonarnej placówki.
Dobra strona internetowa – czyli jaka?
Jako przedsiębiorca musisz pamiętać, aby stale dostosowywać się do zmieniających się wymagań na rynku. Kwestia ta dotyczy również własnej strony internetowej, analizowania jej oraz aktualizacji treści. Na samym początku, przed jej stworzeniem, powinieneś zastanowić się, jakim celom będzie ona służyć – może przyciągać klientów, informować o obecności firmy na rynku, a może budować unikalny wizerunek przedsiębiorstwa. W zależności od niego struktura Twojej witryny będzie się zmieniać. Zmienią się również koszty, więc nie powinieneś z tym zwlekać.
W podstawowej wersji witryny wystarczy umieścić krótki opis o firmie, wachlarz oferowanych usług, dane teleadresowe oraz godziny otwarcia. Jeśli posiadasz profil w mediach społecznościowych możesz również wrzucić go na stronę, najlepiej w stopce albo na górze witryny. Ciekawym, podbijającym wiarygodność przedsiębiorstwa dodatkiem będą certyfikaty, ukończone szkolenia czy nawet zdjęcia z poprzednich realizacji.
Istotne w tworzeniu własnej strony internetowej będą także publikowane na niej teksty. To one przyczyniają się do zwiększenia widoczności w sieci. Zadbaj o umieszczenie w nich słów kluczowych, rozbijaj treści na mniejsze, przyjazne do czytania akapity, dodawaj wysokiej jakości zdjęcia. Jeśli Twój budżet na to pozwala uruchom sekcję blogową i regularnie publikuj artykuły. Unikalne, przydatne dla potencjalnych klientów teksty przyciągną ich uwagę, zwiększą ruch na stronie i poprawią wynik w wynikach wyszukiwania. Ponadto wiele z nich zakończy się kontaktem lub zakupem produktów na stronie.
Z kwestii technicznych pamiętaj, aby nie wrzucać na swoją stronę internetową wszystkiego, co tylko się da. Umieść tylko najważniejsze informacje, przydatne i w prostej formie. W treściach unikaj żargonu, zadbaj także o odpowiednią szybkość ładowania witryny. Powinna być ona dostępna i dobrze widoczna na komputerach oraz urządzeniach mobilnych – sprawdź więc, czy jest responsywna. Strony nieresponsywne lądują znacznie niżej w wynikach wyszukiwania w porównaniu do stron, które są dopasowane do smartfonów i tabletów